fbpx

Kiertotalouspalvelut viimeisen kilometrin toimituksia varten

Kuinka teemme viimeisen mailin kannattavaksi?

Vaikka koronaviruksen aiheuttama valtava kasvu on takana, verkkokaupan kasvu ei näytä hidastuvan pitkällä aikavälillä. Verkkokaupan kasvaessa myös verkkokaupan viimeisen mailin toiminta laajenee ja monipuolistuu. Yksi mielenkiintoinen toimija viimeisen mailin palveluissa on Fetch, jonka johtajana toimii suomalainen Tuomo Pirhonen, ja se kuuluu samaan yritysryhmään kuin Colligx, joka tarjoaa logistiikkapalveluita.

Fetch on yritys, joka yhdistää kiertotalouden viimeisen mailin kuljetukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi myös lähettää tavaroita takaisin esimerkiksi saadessaan ruokatilauksen verkkokaupasta. Asiakas voi valita monipuolisesta valikoimasta Fetchin tarjoamia palveluita. Esimerkiksi kuluttaja voi kierrättää käytettyjä vaatteita ja kodin esineitä, lähettää vaatteita pesulaan, palauttaa pulloja ja jopa lähettää polkupyörän huoltoon.

Mikä tekee Fetchistä erilaisen?

”Olemme tutkineet monia eri markkinoita emmekä ole löytäneet Euroopasta vastaavaa toimijaa, joka yhdistäisi viimeisen mailin ja kiertotalouden. Tarjoamme asiakkaalle mahdollisuuden valita erilaisista palveluista. Tuomme jatkuvasti markkinoille lisää palveluita ja pyrimme kehittämään kauppaamme asiakaspalautteen avulla”, sanoo Pirhonen.

Verkkokaupan suuntaan Fetch pystyy palvelemaan monenlaisia toimijoita. Asiakasmatkaa voidaan räätälöidä, jolloin eri kaupoista tulevat tilaukset samaan autoon voivat näkyä verkkokaupan omassa brändikuvassa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi S-ryhmän ja Keskon verkkoruokakaupan tilaukset voidaan toimittaa samassa autossa, jolloin hinnoittelu on kilpailukykyistä volyymiin tuomasta tehokkuudesta johtuen, ja asiakas näkee tilaamansa tuotteet Keskon tai S-ryhmän brändin mukaisesti, riippuen mistä hän tilasi.

”Odotan, että tulevaisuudessa olisimme suuri toimija myös kotitalouksien logistiikkapalvelujen tarjoajana kansainvälisesti,” sanoo Pirhonen. ”Olen miettinyt, että Fetchin tulisi olla jonkinlainen kiertotalous, kuten Wolt.” Fetch testaa joustavasti erilaisten palvelujen tarjoamista asiakkailleen tällä hetkellä. ”Haluamme luoda mahdollisuuksia pienyrityksille laajentaa toimintaansa tarjoamalla mahdollisuuden liittyä Fetchin palveluvalikoimaan. Asiakas sitten päättää, mitkä palvelut haluaa säilyttää,” sanoo Pirhonen. Yksi suuri mahdollisuus on erilaiset kuluttajalta kuluttajalle suuntautuvat kauppatoimijat. Niissä kuluttajat sopivat ostoksista toistensa kanssa käyttäen alustaa, ja usein myös logistiikka jää kuluttajien vastuulle.

Tilavuuksien ja uusien palvelujen avulla kannattavuutta

Viimeisen mailin kannattavuuden parantamiseksi on tärkeää parantaa sekä tilavuuksia että käyttöastetta. Fetchin mallissa, missä tuotteet liikkuvat molempiin suuntiin, ajoneuvojen käyttöaste on korkeampi. Tilavuuden kasvattamisessa päivittäistavarakaupalla on avainrooli sen korkean transaktiotaajuuden vuoksi. On myös helpompaa rakentaa muita palveluita päivittäistavarakaupan suuren tilavuuden ympärille. Tällä tavoin päivittäistavarakaupan kuljetuksesta tulee kannattavampaa, kun ajoneuvojen käyttöasteet kasvavat.

Eri pakettipalveluiden integroiminen osaksi kotiinkuljetusta olisi omiaan parantamaan kannattavuutta. Keski-Euroopassa toimiva verkkoruokakauppa Picnic on testannut DHL-pakettien toimittamista yhteydessä verkkoruokakaupan toimituksiin. Tämä olisi looginen seuraava askel myös Suomessa. ”Tutkimme aktiivisesti erilaisia malleja, joita voisimme tarjota, ja pakettipalveluiden tuominen kotiovelle on yksi niistä,” sanoo Pirhonen.

Kierrätyksen osalta yksi pullonkaula verkkoruokakaupassa on tyhjät pullot, jotka kasaantuvat kotona. Norjassa Oda ja Ruotsissa Mathem ovat tarjonneet jo jonkin aikaa lisäpalvelua, jossa he ottavat vastaan ​​ei vain asiakkaiden vanhoja tilauslaatikoita vaan myös tyhjiä pulloja. Pullot on pakattava Odan tai Mathemin myymissä pusseissa. Fetch laajentaa tätä kierrätystä tarjoamalla muita kierrätyspalveluita pullonpalautuksen lisäksi.

Tavaravirtojen konsolidoijat, kuten Colligx, mahdollistavat uudenlaisten toimijoiden syntymisen.

Toinen kierrätystalouden alue, joka kasvaa viimeisen mailin palveluissa, on kuluttajalta kuluttajalle suuntautuva kuljetus. Samankaltaisia kuluttajalta kuluttajalle suuntautuvia kuljetuskonsepteja on kehitetty Norjassa Fetchin tapaan. Mediayhtiö Schibsted on luonut Helthjem-toimituspalvelun sanomalehtijakelun ympärille. Asiakas voi tilata kuljetuksen kuluttajalta kuluttajalle -kauppatapahtumassa myytävälle tuotteelle. Schibsted omistaa Torin ja sen sisaryhtiöt, jotka toimivat muissa Pohjoismaissa. Paketti jätetään etuovelle ennen kello 23:00 illalla, ja yön aikana, kun sanomalehtiä jaetaan, paketti noudetaan myös.

Suomessa Colligx tarjoaa toimijoille mahdollisuuden yhdistää tavaravirtoja liiketoimintaketjussa. Tämä voi tarkoittaa ruokaostosten verkkokaupan ja kulutustavaroiden verkkokaupan kuljetuksen yhdistämistä tai mahdollistaa avaimet käteen -logistiikan eri brändien suoralle myyntikanavalle. Kolmas alue, jossa verkkokauppa voi tuoda muutoksia markkinoille, on uusien toimijoiden, kuten Ruokaboksin tai Fiksuruoka, esiintyminen.

Norjassa suuri joukko verkkokauppiaita on liittynyt Helthjemin palveluun. Norjan verkkokauppakentän mielenkiintoinen uusi tulokas Helthjemin kanssa on nimeltään Morgenlevering. Morgenleveringin alkuperäinen idea oli tarjota aamiainen, joka toimitetaan yön yli. Asiakas teki tilauksen illalla, ja aamulla valmiit aamiaisen ainekset, kuten tuore leipä, mehu tai voisarvet, odottivat oven edessä. Morgenleveringin nykyinen valikoima on laajentunut merkittävästi.

Sekä Helthjem että Fetch yhdistävät tuotevirtoja ja käyttävät niitä mahdollistaakseen uudenlaisia palveluita asiakkaille. Uudenlaiset toimijat ovat aina tervetullut lisä monipuolistamaan kotimaisen kaupan kenttää.

Lue lisää: https://www.colligx.fi/en/circular-economy-services-for-last-mile-deliveries/

Hyppää kyytiin!

Haluaisitteko olla yhteistyökumppani Fetchille?
Lähetämme teille mielellämme yhteenvedon yrityksestämme ja yhteistyömahdollisuuksista.